Hæklet Chunky Tæppe




Jeg har afprøvet det lækreste Chuncky garn fra hobbii.dk lavet i 100% merino uld og det er blevet til dette chunky tæppe.
Det er virkelig let at lave og tager nærmest ingen tid, når først man er kommet igang.


Materialer:

Jeg har brugt 8 nøgler á 400 g Merino Chuncky til et tæppe på 125 cm x 165 cm, men mindre kan bestemt også gøre det til et tæppe til sofaen.


Tæppe:

Tæppet hækles med hænderne, så du skal ikke bruge andet end garnet og dig selv. Jeg synes det var lettest at sidde ved et bord med arbejdet liggende på bordet foran mig, eller at sidde på gulvet.

Start med en løkke.



Slå 35 luftmasker op.




Vend med 1 luftmaske og hækl 1 kædemaske i hver luftmaske rækken ud.



Fortsæt med at hækle kædemasker frem og tilbage indtil du har den ønskede størrelse på tæppet, vend med 1 luftmaske for hver række.


Video af processen:

På videoen her kan du se, hvordan jeg starter med en løkke, slår luftmasker op, hækler kædemasker og vender.

OBS: På videoen hækler jeg lidt løsere end hvad jeg har gjort ved tæppet, for at det er lettere at se, hvad jeg gør.




Skift af garnnøgle:

Når et garnnøgle er brugt, skifter du garn ved at dele garnenden i to haler.


Klip eller riv den ene hale af og gør det samme med enden på det nye garnnøgle.


Læg de to ender sammen så enderne overlapper lidt og gnid/rul nu garnet i håndfladerne for at filte dem sammen.
Så er du klar til at fortsætte med næste garnnøgle.





Hæft ende til sidst:

Når tæppet har den ønskede størrelse bryder du garnet, når du har færdiggjort en række. Bryd garnet så du har en ende på ca. 30 cm.
Træk enden igennem den sidste maske.
Del enden i tre haler og hæft dem hver for sig ved at flette dem ind i tæppet. Sørg for de er gemt lidt af vejen ved at flette dem ind under de andre masker.




Dit tæppe er nu færdigt.



6 kommentarer:

  1. Smukt tæppe kunne godt tænke mig at se et billede af tæppet efter brug.. :-)
    Har nemlig hæklet en hynde og syntes at den efter brug bliver noget "ulden" at se på.
    På forhånd tak.

    SvarSlet
  2. This blanket is my dream, I'm starting to do it tomorrow!

    SvarSlet
  3. Den tykke tråd ser godt ud. Jeg skal have et tæppe!

    SvarSlet
  4. Hvad hedder farven du har brugt?
    Hilsen Sarah

    SvarSlet
  5. Hvor har du købt garnet henne?

    SvarSlet